Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering innebär att du bearbetar din webbplats för att bli mer synlig i sökmotorerna och genom det driva mer trafik till din webbplats. Utifrån situation finns det många olika sätt att arbeta med sökmotoroptimering men om man bryter ner det i bitar brukar jag förklara det som följande.

  1. Sökordsanalys – Vilka sökord är viktiga och lönsamma att synas på utifrån sökvolym, konkurrens och konverteringsgrad. Det är även här viktigt att titta på ett brett spektra så man är medveten om alla viktiga sökord inom branschen men man måste oftast fokusera på några som är viktigast.
  2. Onpage – Det här handlar om att din webbplats är välbyggd ur ett tekniska och strukturella aspeketer. Det finns idag tyvärr många webbyråer som påstår sig bygga sökmotorvänliga webbplatser men tyvärr är de sällan det. I detta steg är det även viktigt att man implementerar den sökordsstrategi som är satt i sökordsanalysen för att få ut maximalt av webbplatsen.
  3. Länkar – Länkar är en viktig del av dagens sökmotoroptimering och det finns många olika sätt att arbeta med länkar. Länkarna fungerar som ett röstsystem och ju fler och starkare länkar du har till din webbplats ju bättre positioner i sökmotorerna.
  4. Uppföljning – Det är viktigt att följa upp och mäta sin sökmotoroptimering på samma sätt som jag anser man bör mäta all marknadsföring. Jag rekommenderar alla att räkna på hur mycket investerar du och hur mycket får du tillbaka på din investering. Det gör du enklast genom att mäta de resultat som sökmotoroptimeringen ger via ett analysverktyg som Google Analytics.

Jag hoppas att allt fler kan få upp ögonen för hur lönsamheten i sökmotoroptimering och att ni på sikt kan hitta ett arbetssätt som passar er.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>