Varför sådan hets mot SEO-konsulter och experter inom Sociala Medier?

Insåg nu i dagarna att jag börjar bli trött på all smutskastning i media gällande onlinemarknadsförare i stort, mest inom SEO och Sociala Medier.

Inom bara ett par få korta dagar har jag nu läst flertalet artiklar och diskussioner, gällande SEO-konsulter och Experter inom Social Medier. Efter att jag läst all denna smutskastning och hyllande av dessa två yrken grupper började det gå mig på nerverna. Därför kände jag att jag skulle ge svar på tal med denna text.

I dagens samhälle är Internet världens största och bästa kommunikationskanal det betyder att mer personer kommer jobba med denna marknadskanal. Dessa två tjänster som flera personer konsulterar i eller arbetar med inom större företag är en del av den nya Internetkommunikationen. Jag skulle vilja göra så att jag samlade alla dessa personer inom branschen Onlinemarknadsföring vilket de mindre specificerat egentligen arbetar med. Det är det inte många av dessa specialister inom Sociala Medier och SEO som endast arbetar specialinriktad mot dessa utan det arbetas oftast med ett helhetstänk. Inom Internets ramar finns det så många olika kanaler och vägar att bygga trafik och kunder. Vissa personer måste därför specialisera sig för att vi ska kunna särskilja oss och förklara vad just vi är duktiga på. Det kan handla om allt från t.ex. Sociala Medier till SEO eller Webbanalys och allt det här sker för att hjälpa kunderna att anställa rätt marknadsförare eller konsult.

I vissa fall förstår jag däremot kunderna eller kritiker när de smutskastar oss i dessa grupper. Det handlar mycket om vilka som tar dessa titlar och t.ex. kallar sig SEO-konsult eller Sociala Medier Expert. Läget är ju så just idag att vem som helst kan ta sig denna titel skriva den på ett CV och börja söka dessa jobb. Det gör ju att det alltid kommer finnas personer med bristfällig kompetens i dessa yrken vilket sätter en hård press på hela branschen. Dock är vi ju knappast ensamma med denna problematik vilket vissa inte verkar ha förstått. Vad jag vet går det t.ex. TV-program gällande fuskande inom byggbranschen och bara inom våra systerbranscher inom PR och andra Byråer är också kompetensen mycket mindre beprövad.

Därför säger jag idag till alla er som smutskastar onlinemarknadsförare, sluta klaga dessa tjänster och liknande tjänster är här för att stanna. Antingen har ni inte förstått att Världen flyttar mer och mer ut på Internet vilket kommer skapa nya typer av tjänster eller så har ni anlitat helt fel personer.

Länge leve onlinemarknadsföringen……..

3 reaktion på “Varför sådan hets mot SEO-konsulter och experter inom Sociala Medier?

  1. Emmanuel

    Hej Pontus

    Det handlar inte om att smutskasta någon eller en misstro till nätets möjligheter, utan snarare om trovärdighet. Vem som helst kan idag utropa sig själv till SEO- eller Sociala Medier-expert utan att egentligen vara särskilt insatt.

    Det drar ner hela yrkesgruppens anseende och spär på misstron mot onlinemarknadsföring.

    // Emmanuel

  2. Pingback: Tweets that mention Varför sådan hets mot SEO-konsulter och experter inom Sociala Medier? -- Topsy.com

  3. admin Inläggsförfattare

    Joo visst är det lite som du säger att det handlar mycket om trovärdigheten. Däremot tycker jag att media just nu snedvrider och håller på att vränga omkull hela branschen och det är de jag är lite trött på.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>