Det finns många anledningar idag till att företag hamnar efter och misslyckas med sin onlinemarknadsföring och jag tänkte dela med mig av de 7 anledningarna.
- Företaget bygger inte upp sin webbplats utifrån sina tjänster eller produktkategorier och går därmed miste om landningssidor för både SEO och SEM.
(TIPS 1 – Gör en sökordsanalys och bygg din webbplatsstruktur utifrån den.)
- Det finns inte förståelse om att det handlar om att ha en intention vad besökaren ska göra på webbplatsen och mäta resultat. Därmed går man miste om alla fördelar som onlinemarknadsföring har mot övriga medier.
(TIPS 2 – Sätt upp mål och mät det som besökaren ska göra på din webbplats.)
- Det finns fasta månadsbudgetar och/eller årsbudgetar som marknadspersonal måste förhålla sig till.
(TIPS 3 – Är en marknadsföringskanal lönsam så handlar det om att maximera den inte pricka budgeten. Våga arbeta med flexibla budgetar.)
- Det saknas förståelse om att det inom varje marknadsföringskanal finns olika nivåer av effektiv marknadsföring. Förståelse saknas för att t.ex. mer produktspecifika sökningar i Google Adwords är mer värda än inspirationssöket.
(TIPS 4 – Fokusera produktspecifikt och bredda därefter.)
- Online-teamen på företaget är oftast inlåsta i ett hörn av organisationen men borde genomsyra hela företaget.
(TIPS 5 – Lyft ut online-teamen parallellt med resten av organisationen och få de att hjälpa till med stöttning i alla led.)
- Mobilt är inte så viktigt.
(TIPS 6 – Över 50% av alla Googlingar görs idag i mobiler. Alla måste tänka mobilt och ge användaren en bra upplevelse i mobilen.)
- Vi arbetar redan med SEO, varför ska vi använda oss av andra kanaler.
(TIPS 7 – Alla marknadskanaler som är lönsamma bör ni arbeta med.)
Om du känner att du är på ett företag där något av detta stämmer hoppas jag att du säger ifrån för det är vad som kommer gynna det företaget i längden. Det är lätt att bli ifrånsprungen av företag som gör transformationen till den nya datadrivna miljön snabbare än er annars.