AI-verktyg kan effektivisera många olika arbetsprocesser inom e-handeln. I denna video går jag igenom hur Jasper (tidigare Jarvis) kan hjälpa er snabbt skriva en produktbeskrivningen utifrån en produktspecifikation. Min erfarenhet är att många e-handlare har utmaningar att skapa unikt innehåll för produkter och detta är något som kan gynna både SEO och konverteringsgrad.
Produktbeskrivningar skapar longtail
Genom att skapa unika produktbeskrivningar förbättrar ni möjligheten att ranka bättre på mer nischade produktrelaterade sökningar på Google. Detta medför att ni med hjälp av det som oftast kallas longtail. Dvs många sökord med få sökningar per månad totalt sätt ändå kan generera en stor mäng trafik från Google.
Fyra tips för att lyckas med produktbeskrivningen
- Fokusera på det viktigaste för den potentiella kunden. I exemplet ovan vet vi att ljudnivå för en diskmaskin kan vara en sådan.
- Fokusera på vilka problem produkten löser och inte bara på självaste produkten.
- Lyft fram följande tre positiva aspekter för produkten
- Fördelar
- Funktioner
- Förmåner
- Använd kundens språk.
Vi hoppas att Jasper och denna video kan förbättra er SEO och era konverteringsgrader genom bättre och mer utförliga unika produktbeskrivningar. Ni hittar vår guide hur man skriver en bloggpost med AI här.