Sökmotoroptimering innebär att du bearbetar din webbplats för att bli mer synlig i sökmotorerna och genom det driva mer trafik till din webbplats. Eftersom Google är den största sökmotorn i Sverige med omkring 97% av all trafik så utgår vi från Google SEO (Search Engine Optimization). Sökmotoroptimering är en av de marknadsföringskanaler som har störst lönsamhet och trots det är det väldigt många bolag som idag underinvesterar i SEO eller inte investerar i det alls. Att få användare som aktivt söker efter era produkter och tjänster att hitta till er gör att sökmotorer är en enormt kraftfull kanal. Det finns många olika sätt att arbeta med sökmotoroptimering men om man bryter ner det i bitar brukar jag förklara det som följande.
Sökordsanalys
Vilka sökord är viktiga och lönsamma att synas på utifrån sökvolym, konkurrens och konverteringsgrad. Det är även här viktigt att titta på ett brett spektra så man är medveten om alla viktiga sökord inom branschen men man måste oftast fokusera på några som är viktigast. Dessa brukar vi beskriva som huvudsökord och alla andra sökord som vi syns på som longtailsökord.
Sökordsanalysen bör vara grunden i allt SEO-arbete då nyckeln till att lyckas är att lokalisera vad användarna söker på på Google. Vid arbete med en sökordsanalys handlar det om att lokalisera sökord i kvantitet inom segmentet eller vertikalen man arbetar med samtidigt som man lokalisera priosökord som är viktigast för webbplatsen. Alla sökord bör därefter mappas upp mot en webbplatsstruktur för att säkerställa så att alla som arbetar med webbplatsen vet vilken sida som är optimerad mot vilket sökord.
Onpage-optimering
Det här handlar om att din webbplats är välbyggd ur tekniska och strukturella aspekter i koden. Det finns idag tyvärr många webbyråer som påstår sig bygga sökmotorvänliga webbplatser men tyvärr är sällan så fallet. De viktigaste aspekterna för att Google ska förstå en webbplats idag är hur titel-taggen och h1-taggen ser ut på respektive url på en webbplats. Utöver det är det viktigt att förstå att Google fortsatt primärt är en sökmotor för text, vilket innebär att ert textinnehåll är väldigt viktigt för att Google ska förstå vad en sida på er webbplats handlar om.
Länkar
Länkar är en viktig del av dagens sökmotoroptimering och det finns många olika sätt att arbeta med länkar. Länkarna fungerar som ett röstsystem och ju fler och starkare länkar du har till din webbplats ju bättre positioner i sökmotorerna. Det finns många olika sorters strategier att arbeta med för att få företag att länka till er webbplats. Nyckeln är att lokalisera en bra blandning av länkar från nischade webbplatser inom ert område blandat med länkar av hög auktoritet (Har många starka länkar till sig sedan innan.). Det går även att arbeta väldigt mycket med ankartextfördelningen på länkarna som är något som påverkar vilka sökord som Google anser din webbplats är relevant för.
Uppföljning av sökmotoroptimering
Det är viktigt att följa upp och mäta sin sökmotoroptimering på samma sätt som jag anser man bör mäta all marknadsföring. Jag rekommenderar alla att räkna på hur mycket investerar du och hur mycket får du tillbaka på din investering. Det gör du enklast genom att mäta de resultat som sökmotoroptimeringen ger via ett analysverktyg som Google Analytics.
Jag hoppas att allt fler kan få upp ögonen för hur lönsamheten i sökmotoroptimering och att ni på sikt kan hitta ett arbetssätt som passar er. Alla företag och organisationer kan arbeta med sökmotoroptimering men självklart skiljer sig arbetet och potentialen från företag till företag. Kontakta gärna mig om ni vill ha råd gällande hur ni ska arbeta med er sökmotoroptimering.